تبلیغات
اهل بهشت - اهرمهای بازدارنده گناه « پیام الهی 31 »
اهل بهشت
امیدوارم روزی شود که همه ی پیام های دنیا این باشد که مهدی آمد ...
حدیث روز


ایران هلند فرانسه انگلیس آلمان
ایتالیا ژاپن عربستان کره چین

تبلیغات برای حمایت از ما



بازدید : مرتبه
تاریخ ارسال : یکشنبه 7 آذر 1389

پیام الهی « 31 »

اهرمهای بازدارنده گناه

بعد از بیان زمینه های پیدایش گناه و توجیهات گوناگون برای انجام گناه، در این پیام به عواملی که انسان را از ورود به گناه حفظ می کند اشاره خواهیم کرد. بطور کلی مواردی که باعث می شود انسان وارد گناه نشود متعدداند مثلاً تفکر در امور گوناگون و ایمان به اینکه خداوند در هر جا ناظر و شاهد است همین طور خودشناسی و توجه به شخصیت خود، ایمان به مرگ و قبر و حساب و کتاب و بهشت و جهنم عوامل بسیار مهم در کنترل گناه می باشند.

و...

1- تفکر و اندیشه:

فکر در عاقبت گناه، عامل توبه است، فکر در بی وفائی دنیا عامل زهد است، فکر در نعمات عطا شده، عامل دوستی با خداوند می شود، فکر در حکایات و حوادث روزگار، عامل تواضع خواهد بود، فکر در مرگ، عامل کنترل هوسهای نفسانی است، فکر در عذاب و قدرت خدا، عامل ترس از خدا و گناه یا مثلاً فکر در گرفتاری های دیگران عامل استقامت است. بنابراین فکر، عبادتی بزرگ است که در آن ریاکاری راه ندارد. فکر، عبادتی است بی وسیله ولی غالب عبادتها مثل نماز، حج و . . . وسیله لازم دارد.

2- ایمان به خدا و قدرت نظارت او در همه جا:

اعتقاد به اینکه عالم محضر خداست و گناه در هر جای این عالم، گناه در محضر خداست یکی از قوی ترین اهرمِ فشار در کنترل گناهان است! بنحوی که سازمانهای پلیسی و مؤسسات اصلاحی و مراکز ترک مفاسد اخلاقی و رفتاری بدون تکیه گاه معنوی هرگز نخواهند توانست در اصلاح فرد و جامعه مؤثر شوند. ایمان به حضور خدا در هر شرایط نیرویی چون سپر فولادی و نفوذناپذیر در مقابل ارتکاب به گناه پدید می آورد. مؤسسات اصلاح گر و پلیس هر چند قوی و گسترده عمل کنند نخواهند توانست فکر گناه و گناهان مخفی و گناهان در خلوت را از سر گناهکار خارج کنند ولی اعتقاد به اینکه عالَم محضر خداست و خدا ناظر بر افکار و کردار انسان است نقش خلل ناپذیری در بازداری انسان از گناهان آشکار و پنهان ایفا می کند به همین دلیل خداوند در سورۀ علق، آیه 14 می فرماید: « آیا انسان نمی داند که خداوند همه اعمالش را می بیند؟ » و یا در سورۀ فجر آیه 14 که می فرماید: « قطعاً پروردگار تو در کمین گاه است! » و در سورۀ مؤمن آیه 19 می فرماید: « خداوند چشم هایی را که به خیانت می چرخد می داند و بر آنچه در سینه ها پنهان است آگاه است ». این آیه نشان می دهد که بندگان خدا در تیررس خداوند هستند. خدا از افکاری که قرار است در آینده به مغزها خطور کند آگاه است.

رانندۀ ماشین وقتی به چهارراه می رسد همین که چراغ راهنما قرمز می شود بدلیل ترس از جریمه شدن، فوراً توقف   می کند. براستی انسانی که در برابر چراغ خطر از ترس جریمه توقف می کند آیا نباید در محضر خدا و در برابر دید خدا، خود را کنترل کند؟! و از مجازات ابدی الهی بترسد؟! در دعای یستشیر که از رسول گرامی اسلام (ص) است می خوانیم: « ای خداوندی که شنواترین شنواها و بیناترین بینندگان هستی و . . .» اینجاست که انسان به اوج ستّارالعیوب بودن خداوند پی می برد. اگر خداوند می خواست پرده از روی گناهان ما بردارد جدّاً همه ما بی آبرو می شدیم؛ پس حمد و سپاس او را که چنین خدایی برای ماست و آنقدر که ستّارالعیوب است دو بیش از آن رحمان رحیم و رئوف و مهربان است. پس بیاییم شاکر این نعمات باشیم و از او مدد جوئیم تا شرِّ شیطان را از سر ما کوتاه کند. حضرت علی (ع) می فرماید: پردۀ خویش را نزد خداوندی که از اسرارتان آگاه است نَدرید.

شخصی به حضرت سیدالشهداء امام حسین (ع) عرض کرد ای فرزند پیامبر، من آدمی گنهکارم و نمی توانم گناه را ترک کنم مرا موعظه فرما. امام حسین(ع) فرمود: پنج کار را انجام بده و آنگاه هر چه می خواهی گناه کن، اول: روزی خدا را نخور دوم: از زیر حکومت خدا بیرون برو سوم: جائی را انتخاب که خداوند تو را نبیند چهارم: وقتی عزرائیل برای بردن تو آمد با او نرو پنجم: وقتی مالک جهنم تو را به سوی آتش می برد تو سوی آتش نرو.

امام باقر (ع) فرمود: سه چیز است که از مهمترین اموری است که خداوند بر خلق فرض کرده است:

1- انصاف

2- فداکاری در مورد برادر دینی است

3- یاد خدا در هر حال

خداوند در سورۀ اعراف آیه 201 می فرماید: « پرهیزکاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطان شوند به یاد خدا    می افتند و ناگهان بینا می شوند » این نشان می دهد که یاد خدا و ترس از حساب و کتاب و قدرت خداوند انسان را بیدار و بینا می کند این یعنی اوج سعادت و بندگی.

در مقامی که کنی قصد گناه            گر کند یک کودکی از دور نگاه

شرم داری، ز گنه درگذری                    پردۀ عصمت خود را ندری

شرم بادت که خداوند جهان                    که بود خالق اسرار نهان

بر تو باشد نظری بی گه و گاه            تو کنی در نظرش قصد گناه

امام صادق (ع) فرمود: منظور از ذکر خدا این است که هنگامی که انسان در اموراتش با حلال و حرام روبرو می شود اگر اطاعت خدا در آن باشد انجام دهد و اگر گناه و معصیت الهی در آن بود آن را ترک کند (بحار ج93 ص154). در قرآن خداوند کریم به کرّات به بندگانش هشدار می دهد که مواظب باشید که شیطان، اموال، اولاد، تجارت، بعضی از همسران شما را از یاد و ذکر خدا غافل نسازد و شما را به جهنم رهنمون نسازد، بنابراین وقتی ذکر خدا تأثیرگذار خواهد بود که محبوب ترین چیزها در نزد ما از خداوند عزیزتر نباشد و رضایت خدا مافوق رضایت ها باشد.

بارپروردگارا! به ما توفیق بندگی و بصیرت و هدایت عنایت کن (آمین)

« برای تعجیل در ظهور منجی عالم بشریت، بر محمد و آل محمد صلوات »

اجرکم عندالله مجتمع قرآنی فرهنگی مسجد و حسینیه عبدالرحمن ابوزیدآباد





  

طبقه بندی: مقالات - پیام های الهی، 
ارسال شده توسط مدیر
لینک باکس