تبلیغات
اهل بهشت - آثار و پیامدهای شوم گناهان « پیام الهی 35 »
اهل بهشت
امیدوارم روزی شود که همه ی پیام های دنیا این باشد که مهدی آمد ...
حدیث روز


ایران هلند فرانسه انگلیس آلمان
ایتالیا ژاپن عربستان کره چین

تبلیغات برای حمایت از ما



بازدید : مرتبه
تاریخ ارسال : یکشنبه 14 آذر 1389

پیام الهی 35

آثار و پیامدهای شوم گناهان 2

 در ادامه بحث آثار معنوی گناهان در دنیا و آخرت باید گفت یکی از اثرات خطرناک گناه و تشویق به گناه، از بین رفتن اعمال نیک و مثبت انسان می باشد که به آن اِحباط و پوچ شدن اعمال نیک می گویند. در قرآن کریم 16 بار سخن از اِحباط عمل به میان آمده و با توجه به مجموع آنها نتیجه می شود که گناهانی مثل کُفر، شرک، تکذیب آیات الهی و انکار معاد، ارتداد و مخالفت با پیامبران الهی موجب حَبط اعمال نیک می شود. به عنوان مثال اگر کسی  سنگی را از جاده ای بردارد تا موجبات رفاه مردم را فراهم کند کار نیک و خوبی کرده ولی اگر همین فرد در جایی دیگر یک جادۀ پر تردد را خراب نماید با این کارش، کار نیک قبلی را از بین برده است. بنابراین گناهان بزرگ موجب بی اثر شدن اعمال نیک و پوچ شدن آنها می شود؛ چنانکه تکبر و سرکشی ابلیس از فرمان الهی در باب سجده کردن آدم موجب پوچ شدن عبادت شش هزار ساله او شد (نهج البلاغه، خطبه 192). پس بر اساس این دیدگاه، آدم گنهکار نمی تواند به کارهای نیکش مغرور باشد.

در باب حَبط اعمال، خداوند کریم طی آیات 103 تا 105 در سورۀ کهف می فرماید: « ای پیامبر، به این مردم بگو آیا خبر دهم شما را به زیان بارترین اعمال؟ زیانکارترین آدمها کسانی هستند که تلاش و کوشش آنها در زندگی این دنیا در ضلالت و بی راهه است ولی گمان می کنند که کار نیک می کنند آنها کسانی هستند که به آیات خدا و لقاء پروردگارشان کافر شدند بنابراین اعمالشان پوچ و نابود شد از این رو، روز قیامت میزانی برای آنها برپا نخواهد شد ». آری! وقتی گناهان بزرگ تمام اعمال نیک را ضایع کرد وقتی انسان، فرعون قارون یا نمرود صفت شد عمل خوبی از خود  باقی نمی گذارد در این شرایط است که همه کردار چنین فردی، زشتی و گناه است و اگر نیکی کرده آن را هم تخریب نموده بنابراین برای اینها وزنه ای قرار داده نمی شود چرا که وزنه را در جایی بکار می برند که حداقلی از آثار کار نیک وجود داشته باشد.

آثار شوم معنوی گناهان:

تکرار گناه و مداومت آن، موجب تیرگی و واژگونی قلب و مَسخ انسان از حالت انسانیت به حالت درنده خوئی و حیوان صفتی می گردد و نیز باعث گناهان بزرگتر می شود. به عنوان مثال گنهکاری که برای اولین بار لب به شراب می زند اگر مسلمان باشد آشامیدن چند قطره از شراب برای او بسیار سخت است ولی بار دوم کمی آسان می شود و وقتی زیاد تکرار شد آشامیدن چند لیوان از آن برای او از آب خوردن آسانتر می گردد. تیره شدن قلب  بدنبال تکرار گناه  و  انکار  واقعیت ها رخ می دهد بنحوی که خداوند در سورۀ نمل آیه 108 می فرماید: « کافران کسانی هستند که خداوند بر قلب و گوش و چشمانشان مهر نهاد و غافلان واقعی آنها هستند » و در آیه 5 سورۀ صف می فرماید: « چون آنها از حق منحرف شدند خداوند قلبشان را منحرف ساخت » و در سورۀ بقره آیه 6 فرمود: « کسانی که کافر شدند چه آنها را بترسانی و چه نترسانی ایمان نمی آورند » و در آیه 7 سوره بقره  فرمود: « خداوند بر دلشان مهر نهاد و بر گوش ها و چشم هایشان پرده انداخت و در آیه 9 سوره  بقره  در باب آدم منافق و دورو فرمود: « آنها می خواهند خداوند را فریب دهند در حالیکه ندانسته خود را فریب می دهند » و در آیه 10 سوره  بقره می فرماید: « در قلب آنها بیماری نفاق وجود دارد و خداوند هم بر این مرض می افزاید و بواسطه تکذیب حقایق عذاب دردناکی برایشان فراهم کرده است!!».

در تاریخ بشر هم  بسیار دیده شده که گنهکاران بر اثر تداوم گناه و طغیان کارشان به کفر و انکار خداوند و مسخره کردن قرآن رسیده اینها آثار شوم گناه است که دامن گنهکار بی پروا را می گیرد و بالعکس مداومت در کارهای نیک و عبادات موجب صفای دل و نورانیت بیشتر روح و جان می شود.

امام باقر (ع) فرموده است: چیزی بیشتر از گناه، قلب را فاسد نمی کند قلب گناه می کند و بر آن اصرار می ورزد و در نتیجه سرنگون و وارونه می گردد (اصول کافی ج2 ص268). امام علی (ع) فرمود: اشکهای چشم نخشکد مگر به خاطر قساوت و سختی دلها و دلها سخت نشود مگر به خاطر گناهان بسیار (اصول کافی ج2 ص271). امام باقر (ع) فرمود: هیچ نکبت و بدبختی به بنده خدا نرسد مگر به خاطر گناه (اصول کافی ج2 ص271).

سایر اثرات گناه:

1- سلب نعمت:

امام باقر (ع) می فرمود: خداوند حکم قطعی فرموده که نعمتی که به بنده اش داد از او نگیرد مگر اینکه از بنده گناهی سرزند که سزاوار کیفر شود (اصول کافی ج2 ص273).

2- گناه مانع استجابت دعاست:

امام باقر (ع) فرمود: همانا بنده از خدا حاجتی می خواهد، اقتضا دارد که زود یا دیر برآورده شود چون  آن بنده گناه کرد  خداوند به فرشته می فرماید حاجت او را روا نکن و او را محروم ساز زیرا مورد خشم من شد و سزاوار محرومیت (اصول کافی ص271 و بحارالانوار ج73 ص329).

3- امام صادق (ع) فرمود: انسان بر اثر گناه از نماز شب محروم می شود (اصول کافی ج2 ص272). در کتاب وسائل الشیعه ج11 ص513 آمده است پیامبر (ص) فرموده است: هنگامی که بعد از من عمل زنا آشکار شد مرگ ناگهانی زیاد می شود و هنگامی که در ترازو کم فروشی شد خداوند قحطی و کمبود را بر مردم می آورد و هنگامی که مردم زکات مال ندادند زمین برکات خود را بروز نمی دهد و هنگامی که قطع صله رَحِم رواج یافت ثروت ها در دست اشرار قرار می گیرد و هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر ترک شد خداوند اشرار را بر مردم مسلط می کند به نحوی که هر چه نیکوکاران دعا کنند مستجاب نمی شود.

بارپروردگارا توفیق طاعت و بندگی خالصانه که رضایت تو در آن است به ما عطا فرما (آمین)

« برای تعجیل در ظهور منجی عالم بشریت، بر محمد و آل محمد صلوات »

اجرکم عندالله مجتمع قرآنی فرهنگی مسجد و حسینیه عبدالرحمن ابوزیدآباد





  

طبقه بندی: مقالات - پیام های الهی، 
ارسال شده توسط مدیر
لینک باکس