تبلیغات
اهل بهشت - برخورد اسلام با گناه کار « پیام الهی 33 »
اهل بهشت
امیدوارم روزی شود که همه ی پیام های دنیا این باشد که مهدی آمد ...
حدیث روز


ایران هلند فرانسه انگلیس آلمان
ایتالیا ژاپن عربستان کره چین

تبلیغات برای حمایت از ما



بازدید : مرتبه
تاریخ ارسال : سه شنبه 9 آذر 1389

پیام الهی 33

برخورد اسلام با گناه کار

از دیدگاه اسلام بر همه واجب است که با دل و زبان و قدرت در برابر گنهکار، عکس العمل نشان دهند و نهی از منکر نمایند. اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به حدّی است که امام صادق (ع) فرمود: امر به معروف و نهی از منکر، روش پیامبران و شیوه صالحان و فریضه عظیم الهی است که سایر فرایض بوسیله آن برپا می شود و در پرتو نور آن راهها اَمن می گردد و کسب و کار مردم حلال می شود و  حقوق افراد  تأمین می گردد و زمین ها آباد و از دشمنان انتقام گرفته می شود و همه کارها سامان می یابد (وسائل الشیعه ج11 ص395).

و...


خداوند به پیامبرش می فرماید: با حکمت و اندرز نیکو مردم را به سوی پروردگارت دعوت کن و با آنها به طریقی که نیکوتر است استدلال و مناظره کن (سورۀ نحل آیه 125). و نیز در آیه 96 سورۀ مؤمنون توصیه کرده که بدی ها را از راهی که بهتر است جواب بده!.

یکی از روش های برخورد با گنهکار، تأدیب اجتماعی می باشد:

به نحوی که خداوند در سورۀ نور در آیه 3 فرموده که آدم زناکار لیاقتش آدم زناکار است و زناکاران را در ردیف مشرکان قرار داده و ازدواج یک زن یا مرد زناکار و معروف را بر مؤمن حرام کرده است و یا در همین سوره در آیه 4 دستور داده که آدم بی پروا که به زن پاکدامن تهمت زنا ببندد و چهار نفر شاهد عادل نیاورد علاوه بر زدن 80 تازیانه، گواهی و شهادت او را تا ابد قبول نکنید چرا که چنین آدمی فاسق است و یا کسی که تهمت زنا به همسر خودش وارد سازد باید لعنت خدا را به جان بخرد (سورۀ نور آیه 6) و یا در آیه 19 سورۀ نور کسانی که دوست دارند زشتی ها در جامعه مؤمنین شیوع پیدا کند به اشد مجازات در دنیا و آخرت دعوت شده اند! و یا در سورۀ توبه آیه 28 که خداوند مشرکان را از ورود به خانه خدا ممنوع کرد و یا در سورۀ توبه آیه 118 که رسول خدا (ص) به سه نفر از کسانی که در جنگ شرکت نکرده بودند تکلّم نکرد و سایر مسلمانان، حتی همسر و فرزندانشان با خاطیان سخن نگفتند تا حدّی که عرصه بر آنها تنگ شد و توبه کردند و پیامبرنیز بدستور خدا  آنها را بخشید. و یا در سورۀ نساء آیه 140 که همنشینی با کافران و تمسخرکنندگان آیات خدا ممنوع شد. در اسلام  برخورد خشن تر هم در مقابل گنهکار وجود دارد بنحوی که آدم متأهل اگر زنا کند یا زنا دهد باید اعدام (سنگسار) شود و اگر مجرد بود باید یکصد ضربه شلاق نوش جان کند! و یا باید دست دزد قطع شود و به او رحم نشود  و یا نشستن بر سر سفره ای که شراب حاضر است حرام کرده است.

برخورد با گنهکار از دیدگاه روایات:

حضرت علی (ع) فرمود: پایین ترین درجه نهی از منکر آن است که انسان با گنهکاران با چهره گرفته و خشم آلود برخورد کند (وسائل الشیعه ج11 ص413). امام صادق (ع) فرمود: از مجالست و همنشینی با گنهکار دوری کنید.

جنایتکار دوران حکومت بنی عباس بنام داود بن علی با یک جنایت یکی از دوستان و شاگردان امام صادق (ع) را کشت و اموالش را مصادره کرد. امام بسیار ناراحت بود به او فرمود: تو دوست مرا کشتی و اموال او را چپاول کردی و... آگاه باش به خدا قسم تو را نفرین می کنم. اما این جنایتکار امام را مسخره کرد و گفت آیا ما را به دعای خود تهدید می کنی؟ امام صادق (ع) به خانه بازگشت و تمام شب را در حال نماز به سر آورد. هنگام سحر که اوج استجابت دعا است در مناجات خود فرمود: ای خدایی که صاحب قدرت و نیروی سخت هستی و ای صاحب عزتّی که همه بندگان در برابر آن خوار و زبون هستند این ستمکار را از من بازگیر و انتقام مرا از او بستان. ساعتی از این جریان نگذشت که صدای شیون از خانه داود بن علی بلند شد و خبر دادند که داود مُرد. آری!  کسی که یک عمر احکام و دستورات خدا را به گوش جان شنید و عمل کرد تعجب نکن که خداوند هم در شرایطی خواسته او را فوراً برآورده سازد.

برخورد امام کاظم (ع)

گاهی برخورد با گنهکار بر اساس نوع گناه باید با ملایمت و خوش رفتاری با گنهکار باشد چرا که گاهی چنین رفتاری تأثیر هدایت کنندگی بیشتری دارد. یکی از منسوبین خلفاء هر وقت امام کاظم (ع) را می دید، اسائه ادب کرده و به آن حضرت ناسزا می گفت و به ساحت مقدّس جدش علی(ع) جسارت می کرد. روزی جمعی از دوستان امام کاظم (ع) به آن حضرت عرض کردند: اجازه بده ما او را به قتل برسانیم ولی امام شدیداً آنها را منع کرد و از حال آن مرد ناسزا گو جویا شد گفتند در فلان مزرعه در حال کار است. امام بر الاغ خود سوار شد و به مزرعه او رفت او فریاد  کشید کِشت وکار مرا پامال نکن! ولی امام تا نزد او رفت پیاده شد و با کمال خوشرویی با او برخورد کرد و شروع به کلام نرم و شیرین کرد. به او فرمود : چه مبلغ خرج این کِشت کرده ای؟ جواب داد یکصد دینار و سپس فرمود چقدر امید برداشت داری؟ گفت امید سیصد دینار دارم. امام (ع) کیسه ای که سیصد دینار در آن بود به او داد و فرمود بگیر و کشت و زرع تو نیز برای خودت. این مرد تحت تأثیر عظمت اخلاقی  امام کاظم (ع)  قرار گرفت  و از امام عذرخواهی کرد و روزی در مسجد گفت خدا می داند که مقام رسالت خود را در چه خاندانی قرار دهد. امام (ع) این کار را کرد تا به دوستان کاسه داغ تر از آش بفهماند دوست داشتن ولایت راه دارد چاره دارد با تندی و غضب و برخورد خشن نمی توان آدم ها را ولایتی کرد بلکه روش خشن و تند با مردم راه و رسم منافقان و ضربه زدن در لباس دوستی به ولایت است. خداوند حکیم نیز در قرآن در آیه سوره  می فرماید: هرگز نیکی و بدی یکسان نیست، با دشمنانت چنان خوبی کن که با دوستان گرم و صمیمی رفتار می کنی.

بارپروردگارا! به ما توفیق رعایت اخلاق اسلامی و قرآنی و مُزد اُخروی عطا فرما.

« برای تعجیل در ظهور منجی عالم بشریت، بر محمد و آل محمد صلوات »

اجرکم عندالله مجتمع قرآنی فرهنگی مسجد و حسینیه عبدالرحمن ابوزیدآباد





  

طبقه بندی: مقالات - پیام های الهی، 
ارسال شده توسط مدیر
لینک باکس