تبلیغات
اهل بهشت - توجیهات اجتماعی گناه « پیام الهی 26 »
اهل بهشت
امیدوارم روزی شود که همه ی پیام های دنیا این باشد که مهدی آمد ...
حدیث روز


ایران هلند فرانسه انگلیس آلمان
ایتالیا ژاپن عربستان کره چین

تبلیغات برای حمایت از ما



بازدید : مرتبه
تاریخ ارسال : شنبه 6 آذر 1389

پیام الهی 26

توجیهات اجتماعی گناه

در ادامه بحث توجیهات گوناگون گناه که یک نوع کلاه شرعی می باشد در این پیام، توجیهات اجتماعی و همین طور توجیهات روانی بحث خواهد شد.

و...


توجیهات اجتماعی گناه:

به عنوان مثال وقتی به گنهکار می گویی چرا فلان گناه را کردی؟ می گوید: رسمش همین است خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو. زدند ما هم رقصیدیم. همه دارند این کار را می کنند، من هم یکی از آنها. انسان که نمی تواند از جامعه جدا باشد و تافته جدابافته گردد.

این گونه توجیهات در طول تاریخ وجود داشته بنحوی که قوم حضرت شعیب (ع) که بت پرستی و کم فروشی و ربا خواری و خرافه پرستی می کردند در برابر دعوت آن پیامبر بزرگ او را به مسخره می گرفتند و می گفتند ای شعیب! آیا نمازت به تو دستور می دهد که ما آنچه را پدرانمان می پرستیدند ترک کنیم؟! ملاحظه کردید که این قوم تبهکار با پیروی از سنت پدران خود به گناه و زیرپا گذاشتن احکام خداوند ادامه می دادند و یا وقتی که فرعون در اوج قدرت و اقتدار بود و جامعه ای که بوجود آورده بود سراسر سانسور و اختناق بود فساد و تبهکاری سراسر جامعه را فرا گرفته بود و مدام مردم گناه می کردند. مردم با توجیه اینکه خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش از فرعون اطاعت و گناه می کردند ولی حضرت آسیه زن فرعون مرعوب و تسلیم جوّ و محیط و جامعه فاسد نشد و با ارادۀ قوی ایمان خود را بدست آورد و حفظ کرد. اما به عکس، افراد زبون و سست عنصری چون زن حضرت نوح (ع) و سام پسرش و همچنین زن حضرت لوط (ع) آنچنان در کام جامعه فرورفتند که دعوت رسولان خدا را به باد استهزاء گرفتند و مسیری خلاف هدایت پیمودند و هلاک شدند (آیات 10 و 11 سورۀ تحریم).

پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و امام علی (ع) دشمنان بسیاری داشتند ولی آنها هرگز سنت غلط جامعه را پیروی نکردند و در جامعه آلوده غرق و حل نشدند پس با این توضیحات، مؤمن واقعی نباید تحت تأثیر جوّ و جامعه و فشار جامعه و فساد آن قرار گیرد و به گناه افتد بلکه باید مظاهر فساد و گناه را شناسایی نماید و با آن مبارزه جدی نماید.

توجیهات روانی گناه:

گاهی اوقات انسان ها با توجیهات روحی و روانی در گناه می افتند و در آن غرق می شوند مثلاً کسی که ناامید است و یأس بر او غلبه کرده و در حال انجام گناه است وقتی به او می گوییم چرا گناه می کنی؟ می گوید ما دیگر غرق شده ایم آب که از سر گذشت دیگر امید نجات نیست! یا پیرمرد یا پیرزنی که نماز بلد نیست وقتی به او می گویی بیا و نمازخواندن یاد بگیر می گوید دیگر از ما گذشته، پای ما لب گور است یا ما بی سوادیم و.... یا اینکه شخصی معتاد سیگار یا تریاک یا شیشه یا هروئین یا کراک است می گوید من دیگر نمی توانم ترک عادت کنم این یک نوع توجیه روانی است که اینها به خود تلقین می کنند. توجه کنید که اگر به همین آدم کراکی روزی یکصدهزار تومان پول بدهی و شرط کنی که تا سه ماه این عادت را ترک کند این موقع خواهی دید چه ارادۀ آهنینی دارد پس اینکه می گویند اراده از ما سلب شده حرف بی اساس و بی دلیل است و در واقع آن را توجیه می کنند. موردی دیگر اینکه وقتی می گویی چرا امر به معروف و نهی از منکر که واجب است و ترک آن حرام و گناه، چرا آن را انجام نمی دهی می گوید ترسیدم طرف رنجیده خاطر شود این یک نوع توجیه روحی است و عدم انجام فریضه الهی مؤاخذه در پی خواهد داشت!!

یا وقتی می گویی بچه ات را تربیت کن و نگذار ولگرد بار آید و او را مهار کن تا در آینده مفسد فی الارض نشود        می گوید می ترسم اگر او را کنترل کنم عقده ای شود!!! و با این توجیهات از مسئولیت سنگین تربیت بچه شانه خالی می کند ولی ادعایش همه را به تعجب وا می دارد و یا بنده خدا را تمسخر می گیرد و گناه می کند حال که عرصه را بر خود تنگ می بیند می گوید شوخی می کردم و با این توجیه گناه خود را به گمان خودش می شوید ولی عزیزان باید دانست که در روز قیامت خداوند بسیار دقیق عمل خواهد کرد تمام افکار درون و نیت ها و اهداف و نگاهها بر ملا خواهد شد و به آنها رسیدگی دقیق خواهد شد (خداوندا به ما ر حم کن).

خداوند علیم در سورۀ توبه آیه 24 هشدار می دهد: «بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما و اموالی که بدست آورده اید و تجارتی که از کَسادی آن می ترسید و خانه های مورد علاقه شما در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راه خدا محبوبتر است، در انتظار عذاب خدا باشید که بر شما نازل شود و خداوند جمعیت گنهکار را هدایت نمی کند». این آیه می رساند که همه چیز باید فدای هدف و فرمان خدا گردد و هرگونه بهانه جویی و توجیه گری در این راستا ممنوع است. گاهی دیده می شود افراد بدترین غیبت ها را می کنند و با تکیه کلام «غیبتش نباشد» طرف مقابل را طوری معرفی می کنند که غیبتش جایز است و تحت این پوشش او را غیبت کرده و گوشت برادر مرده خود را می خورند و یا اینکه چون اعتقاد به معاد و حساب و کتاب در روز قیامت بازدارنده گناهان است انسان توجیه گر برای اینکه آزادانه گناه کند به انکار معاد برمی خیزد و در برابر دلایل استوار و محکم اثبات معاد به هر دلیلِ سست متوسل   می شود. چنانکه خداوند در آیات 5 و 6 سورۀ قیامت می فرماید: «انسان منکر معاد می خواهد آزاد باشد و گناه کند و می پرسد آیا معاد و قیامتی خواهد بود؟!!» و گاهی تحت توجیه و پوشش افشاگری گناه بزرگ، آبروریزی صورت می گیرد البته افشاگری در جای خود درست است آنها را که وجودشان در جامعه خطرناک است و منتظر فرصت و توطئه هستند باید افشا کرد ولی نه اینکه با توجیه افشاگری، گناهان پوشیده افراد محترم را فاش کرد و آبروی آنها را ریخت.

« برای تعجیل در ظهور منجی عالم بشریت، بر محمد و آل محمد صلوات »

اجرکم عندالله مجتمع قرآنی فرهنگی مسجد و حسینیه عبدالرحمن ابوزیدآباد





  

طبقه بندی: مقالات - پیام های الهی، 
ارسال شده توسط مدیر
لینک باکس