تبلیغات
اهل بهشت - عوامل انتشار گناه در جامعه 2 « پیام الهی 23 »
اهل بهشت
امیدوارم روزی شود که همه ی پیام های دنیا این باشد که مهدی آمد ...
حدیث روز


ایران هلند فرانسه انگلیس آلمان
ایتالیا ژاپن عربستان کره چین

تبلیغات برای حمایت از ما



بازدید : مرتبه
تاریخ ارسال : پنجشنبه 4 آذر 1389

در ادامه بحث عوامل انتشار گناه در جامعه و تباهی ملت ها دیگر عواملی که مایه نشر گناه و گسترش آن می شود بطور مختصر به شرح هر کدام پرداخته می شود.

1- تشویق کردن گنهکار

حضرت علی (ع) در فرازی از عهدنامه خود به مالک اشتر می فرماید: هرگز نباید شخص نیکوکار و بدکار در نزد تو مساوی باشند زیرا برخورد مساوی با آنها موجب می شود که نیکوکار در نیکی کردن خود بی میل شود و بدکار تشویق شود بنابراین با هر کدام مطابق عملکردشان برخورد کن (نهج البلاغه نامه 53). و باز فرمود: ستایش و تعریف کردن بیشتر از شایستگی، تملق و چاپلوسی است و کمتر از شایستگی تعریف کردن، حسادت و ضعف است (نهج البلاغه حکمت 347).

و...

 رسول خدا (ص) فرمود: وقتی که آدم گنهکار،  مدح و تمجید شود عرش خدا به لرزه درمی آید و پروردگار خشم می کند (سفینه البحار ج2 ص528). هر چه گنهکار مدح شود و مقامش بالا برده شود طاغوت در آن جامعه بزرگ شده و توحید تضعیف می شود و چون این حرکت برخلاف نظم دقیق مدیریتِ کل هستی است عرش خدا لرزیده و این با روح توحید و خداپرستی منافات دارد. در این صورت توجه خداوند و الطاف او در این گونه جوامع کمرنگ خواهد شد!! این یعنی بدبختی و هلاکت آن جامعه.

رسول خدا (ص) فرمود: به صورت کسانی که از گنهکاران مدح و تمجید می کنند خاک بپاشید (وسائل الشیعه ج12 ص132). در اهمیت برخورد با گنهکار امام صادق (ع) می فرماید: خداوند دو فرشته را به سوی مردم شهری فرستاد تا آن شهر را بر سر مردمش زیر و رو کنند وقتی آن دو فرشته به آن شهر رسیدند مردی مؤمن را دیدند که در حال دعا و تضرّع و راز و نیاز است یکی از آن دو فرشته به سوی خدا بازگشت و عرض کرد خدایا من به سوی آن شهر رفتم دیدم بنده ات تو را می خواند خداوند فرمود: آنچه را به تو فرمان داده ام اجرا کن زیرا آن مرد هرگز به خاطر من چهره اش را در برابر گنهکار عبوس و گرفته و خشمگین نکرد (وسائل الشیعه ج11 ص413). با وصف فوق بسیاری از پاکان و عابدان باید در بلای عمومی گرفتار شوند چرا که با خوشروئی و برخورد ملایم با گنهکار او را تشویق نموده اند.

در این باب خداوند در آیه 63 سورۀ مائده می فرماید: «چرا دانشمندان مسیحی و یهودی آنها را از سخنان زشت و خوردن مال حرام منع نمی کنند؟ چه زشت است عملی که انجام می دهند». این آیه می رساند که سکوت عالم دینی در مقابل گناهانی که در جامعه انجام می شود و همینطور کج راهه ها و سخنان بی منطق از دیدگاه خداوند، گناه به شمار می آید بنابراین علماء مسئولند مردم را از لحاظ فکری و عملی هدایت کرده و مراقب آنها باشند در غیر اینصورت امر به معروف و نهی از منکر نکرده اند و بگونه ای شریک جرم گناهکاران خواهند بود و در بلایای عمومی گرفتار خواهند شد!!

حضرت علی (ع) فرمود: اقوام گذشته به این دلیل هلاک و نابود شدند که مرتکب گناهان می شدند و دانشمندانشان سکوت می کردند و نهی از منکر نمی کردند؛ در این هنگام بلایا و کیفرهای الهی بر آنها فرود می آمد پس شما ای مردم امر به معروف و نهی از منکر کنید تا به سرنوش آنها دچار نشوید.

2- نقش مسئولان 

خداوند در آیه 16 سورۀ اسراء می فرماید: «و هنگامی که بخواهیم شهر و دیاری را هلاک کنیم اول دستورات خود را برای مترفین آنها (بزرگان و ثروتمندانشان) بیان می داریم پس وقتی مخالفت کردند و استحقاق مجازات یافتند آنها را شدیداً درهم می کوبیم». این آیه نشان می دهد که سرمنشإ اکثر مفاسد اجتماعی، بزرگان مغرور و از خدا بی خبر آن جامعه هستند که چون تسلیم اوامر خدا نشوند و مردم هم از آنها پیروی کنند همه آنها مستحق عذاب می شوند. بنابراین طبق این آیه انتخاب مسئولان دینی و خداترس مایه هدایت و سعادت دنیا و آخرت خواهد بود و بالعکس، انتخاب مسئول غیردینی و بی پروا و از خدا بی خبر مایه هلاکت تمام جامعه خواهد بود. به همین دلیل حضرت علی (ع) می فرماید: مردم به زمامدارانشان شبیه ترند تا به پدرانشان (بحارالانوار ج17ص129). و خداوند کریم در آیه 100 سورۀ نحل می فرماید: «تسلط شیطان فقط بر کسانی خواهد بود که او را به سرپرستی خود انتخاب کرده اند». بنابراین انتخاب شیطان و شیطان صفت ها مایه گمراهی و هلاکت خواهد بود. و امام علی (ع) در سخنی گهربار فرمود: یک ملت هرگز اصلاح نمی شود جز با اصلاح شدن مسئولین و زمامدارانشان (نهج البلاغه خطبه 216).

3- دوست و همنشین بد:

دوست بد، زمینه بسیار مهمی برای گناه است؛ تجربه و علم ثابت کرده است که انسان از ناحیه دوست و همنشین به سرعت تحت تأثیر قرار می گیرد بنحوی که دوست و معاشر بد، شخصیت انسان را به نابودی و ویرانی می کشاند. انسانهای بد، پسر پیامبر خدا حضرت نوح (ع) را گمراه کردند ولی سگ اصحاب کهف، خوی نیک آدمی پیدا کرد. شاعر می فرماید:

تا توانی می گریز از یار بد          یار بد بدتر بود از مار بد

مار بد، تنها ترا بر جان زند       یار بد بر جان و بر ایمان زند

 بنابراین  یکی از راههایی که شیطان انسان را گمراه می کند انتخاب دوست بد است بنحوی که از این طریق گاهی انسان مؤمن  مرتد می شود. بنحوی که  خداوند در آیه 27 تا 29 سورۀ فرقان هشدار می دهد که مراقب باشید تا شیطان از این رهگذر شما را به فساد و انحراف نکشاند. در این زمینه خداوند می فرماید: به خاطر بیاور، روزی را که ظالم دست خود را از شدت حسرت به دندان می گزد و می گوید ای کاش با رسول خدا راهی برگزیده بودم ای وای برمن! کاش فلانی را دوست خود انتخاب نکرده بودم او مرا از یاد خدا گمراه ساخت بعد از آنکه هدایت شده بودم و شیطان همیشه انسان را از راه راست گمراه می کند.

خداوند در آیه 140 سورۀ نساء می فرماید: «با استهزاءکنندگان آیات خدا همنشین نشوید تا به سخن دیگری بپردازند زیرا در این صورت شما هم مثل آنها خواهید بود».

طبق آیات 42 تا 45 سورۀ مدّثر وقتی بهشتیان از جهنمیان می پرسند چه چیز شما را جهنمی کرد می گویند ما پیوسته با اهل باطل دوست و همصدا بودیم.

آری! انسان مؤمن و زیرک باید در انتخاب دوست و همسر و مسئول و همکار و شریک و ... کمال دقت و توجه را به خرج دهد تا دین و ایمانش بر باد فنا نرود.

بارپروردگارا! ای دانای غیب و شهود شرّ بدان از سر مسلمانان کوتاه کن (آمین).

« برای تعجیل در ظهور منجی عالم بشریت، بر محمد و آل محمد صلوات »

اجرکم عندالله مجتمع قرآنی فرهنگی مسجد و حسینیه عبدالرحمن ابوزیدآباد





  

طبقه بندی: مقالات - پیام های الهی، 
ارسال شده توسط مدیر
لینک باکس