تبلیغات
اهل بهشت - عوامل انتشار گناه در جامعه « پیام الهی 22 »
اهل بهشت
امیدوارم روزی شود که همه ی پیام های دنیا این باشد که مهدی آمد ...
حدیث روز


ایران هلند فرانسه انگلیس آلمان
ایتالیا ژاپن عربستان کره چین

تبلیغات برای حمایت از ما



بازدید : مرتبه
تاریخ ارسال : چهارشنبه 3 آذر 1389

پیام الهی 22

عوامل انتشار گناه در جامعه

در ادامه بحث زمینه های گناه و هلاکت جامعه باید دانست که یکی از عوامل زمینه ساز تباهی محیط، بی شرمی و پاره کردن پردۀ حیا می باشد. بنابراین برای پاکسازی و پاک نگهداشتن محیط جامعه باید حیاء اسلامی حفظ شود حیاء در برابر خداوند، حیاء در برابر مردم و حیاء در برابر خود همگی نقش مؤثری در سالم سازی جامعه دارند. رسول خدا (ص) فرمود: بطور کامل از خدا حیاء کنید (مصباح الشریعه ص 86). حضرت امام علی (ع) فرمود: کسی که از مردم حیاء نمی کند از خدا حیاء نمی کند و باز فرمود: نیکوترین حیاء، حیاء تو از خودت می باشد (میزان الحکمه ج2 ص566).

و...

 قرآن و مسأله حیاء:

قرآن با تعبیرات گوناگون در مورد حیاء سخن گفته است: مثلاً حیاء در زبان (انعام 108) می فرماید: به کافران دشنام ندهید و ... یا حیاء در راه رفتن وقتی که دختر حضرت شعیب (ع) به سراغ حضرت موسی (ع) آمد (قصص 25) و یا حیاء در به میهمانی رفتن که بدون دعوت نباید رفت (احزاب 53) و حیاء در نگاه کردن: آنجا که خداوند می فرماید: به مؤمنان بگو چشمهای خود را از نگاه به نامحرمان فروبندند و عفاف خود را حفظ کنند (نور 30) و حیاء در وارد شدن به خانه های مردم (نور 27و28) و ... اگر جامعه اسلامی به آنچه خداوند در قرآن دستور داده عمل نمایند جامعه روی سعادت و امنیت خواهد دید در این شرایط دنیا و آخرت نصیب این جامعه خواهد شد.

بی تفاوتی نسبت به گناه و تماشاچی بودن:

یکی دیگر از عواملی که به فساد در جامعه دامن می زند و گناهکار جسورتر و بی گناه، گنهکار خواهد شد این است که مردم در برابر گناهان بی تفاوت و تماشاچی باشند. اسلام با دستوری دقیق دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر و همچنین دو وظیفه عمیق تولّی و تبرّی و جهاد به مسلمانان دستور می دهد که تماشاچی نباشید و عرصه را بر گناهکاران تنگ نمایید و در این مسیر کوشا و جدّی باشید.

رضایت به گناه:

خداوند به یهود زمان پیامبر (ص) که به پیامبرکشی اجدادشان راضی بودند می فرماید: شما قاتل هستید!! (آل عمران 183) و همینطور امام صادق (ع) کسانی را که از قتل سیدالشهداء راضی و خشنود بودند قاتل معرفی می نماید بنابراین رضایت به قتل، انسان را در صف قاتل قرار می دهد (وسائل الشیعه ج11 ص412) و یا در جریان کشتن ناقه صالح، با اینکه قاتل یک نفر بود اما خداوند همه آن قوم را مجازات کرد چرا که همه به آن گناه رضایت داشتند به همین دلیل در آیه 65 فرموده: فَعَقَروها= یعنی آنها کشتند ناقه را (در حالیکه یک نفر ناقه را کشته بود).

حضرت علی (ع) می فرماید: کسی که از کار جمعیتی راضی باشد مثل کسی است که در آن کار شرکت دارد و آن که در کار گناه دخالت دارد هم گناه عمل به گناه و هم گناه رضایت به گناه برای او نوشته می شود (نهج البلاغه حکمت 154) و در زیارتنامه اربعین امام حسین (ع) می خوانیم: و خدا لعنت کند آن امتی را که جریان قتل تو را شنید و به آن راضی و خشنود شد.

کمک به گناه و گناهکار:

مسلّماً هر نوع کمک به ظالم و گنهکار او را جسورتر خواهد کرد و عملاً او را در تداوم بخشیدن و گسترش دادن گناه تقویت خواهد کرد. خداوند در آیه 2 سورۀ مائده هشدار داده است که در کارهای نیک و تقوا کمک یکدیگر کنید و هرگز در راه گناه و ستم همکاری نکنید و از خدا بترسید که مجازات خدا شدید است. براستی اگر ظالم و ستمگر احساس تنهایی کند و یاوری نداشته باشد و برعکس همه به یاری نیکوکار بشتابند چه اتفاق خواهد افتاد؟ خداوند در آیه 113 سورۀ هود می فرماید: بر ظالمان تکیه نکنید اگر چنین کردید آتش جهنم شما را در بَر می گیرد در این صورت هیچ ولی و سرپرستی جز خدا نخواهید داشت. به همین دلیل هر گونه تمایل و همکاری و دوستی و اظهار رضایت و محبت به ظالم جرم بوده و مؤمن مسلمان باید روابط خود را با ظالم و کافر قطع نماید و گرنه مستحق عذاب الهی خواهد بود و همین هشدار را در آیه 68 سورۀ انعام داده و می فرماید: هرگاه مسخره کنندگان آیات مرا دیدید از آنها روی بگردان و اگر شیطان از یاد تو بُرد پس از بیاد آمدنت با این جمعیت ستمگر مجالست نکن. و در آیه 24 سورۀ انسان می فرماید: از هیچ گنهکار و کافری اطاعت نکن. مساعدت و کمک کردن به ظالم و ستمگر و گنهکار اشکال متنوعی دارد مثلاً احترام قرآن بدعت گذار یا مدح کردن ظالم یا فروتن بودن در مقابل گنهکار یا حقوق گرفتن از ظالم و گنهکار و فروختن اسلحه به دشمنان اسلام در حد کفر است. در روز قیامت ندا می رسد کجایند ظالمان و همکاران آنها حتی آنان که قلم و دفتر آنها را فراهم می کردند و دستور داده می شود همه با هم وارد جهنم شوند (وسائل الشیعه ج12 ص71). در مورد شراب تمام افرادی که در ساخت عمدی آن نقش دارند لعنت شده اند: رسول خدا (ص) 10 گروه را در مورد شراب لعنت کرد و آنها عبارتند از: کشاورز نگهبان تهیه کننده شرابخوار شراب ده حمل کننده شراب فروشنده خریدار تاجر شراب و واسطه ها (وسائل الشیعه ج12 ص165).

دستور امام صادق (ع) به یک درباری پشیمان:

علی ابن حمزه می گوید دوستی داشتم که شیعه بود اما منشی دربار بنی امیه بود روزی نزد امام آمد و عرض کرد فدایت گردم من یکی از کارمندان بنی امیه بودم و از دنیای آنها، ثروت زیادی به من رسیده و از اینکه روزی از من در قیامت بازخواست می کنند غافل بودم حال چه کنم؟ امام (ع) فرمود: اگر بنی امیه کسانی را برای منشی گری و نوشتن نمی یافتند و بیت المال مسلمین برای آنها آورده نمی شد و به دفاع از آنها کسی به جنگ نمی رفت آنها نمی توانستند حق ما را ضایع کنند. آن مرد عرض کرد: فدایت شوم آیا راه نجاتی دارم؟ امام صادق (ع) فرمود: اگر وظیفه ات را بگویم انجام می دهی؟ عرض کرد: آری، امام (ع) فرمود: آنچه از این راه بدست آورده ای بررسی کن؛ اگر صاحبانش را شناختی بازگردان و گرنه عوض آنها صدقه بده در این صورت من بهشت را در پیشگاه خداوند برای تو ضامن می شوم. علی ابن حمزه می گوید دوستم در فکر فرورفت و گفت تصمیم خود را گرفته ام و به وظیفه خود عمل می کنم. دوستم با ما به کوفه بازگشت و آنچه ثروت را که از دربار بنی امیه بدست آورده بود خارج کرد و طبق دستور امام (ع) مصرف و تقسیم کردیم و چیزی برای خودش نماند بنحوی که ما برای او لباس می خریدیم تا مدتی بعد بیمار شد و به عیادتش می رفتیم تا اینکه یک روز نزد او رفتم او را در حال نزع  روح دیدم (حالت احتضار)، چشمانش را باز کرد و گفت ای علی! قسم به خدا که امام تو به وعده اش (ضمانت بهشت) در مورد من وفا کرد سپس از دنیا رفت و بعدها که به مدینه رفتم به حضور امام صادق (ع) رسیدم بی آنکه سخنی بگویم فرمود: ای علی! قسم به خدا به وعدۀ خود در مورد دوست تو وفا کردیم!!!

« برای تعجیل در ظهور منجی عالم بشریت، بر محمد و آل محمد صلوات »

اجرکم عندالله مجتمع قرآنی فرهنگی مسجد و حسینیه عبدالرحمن ابوزیدآباد





  

طبقه بندی: مقالات - پیام های الهی، 
ارسال شده توسط مدیر
لینک باکس