تبلیغات
اهل بهشت - اخلاق غیراسلامی « پیام الهی ۸ »
اهل بهشت
امیدوارم روزی شود که همه ی پیام های دنیا این باشد که مهدی آمد ...
حدیث روز


ایران هلند فرانسه انگلیس آلمان
ایتالیا ژاپن عربستان کره چین

تبلیغات برای حمایت از ما



بازدید : مرتبه
تاریخ ارسال : سه شنبه 2 آذر 1389

پیام الهی ۸

اخلاق غیراسلامی

  خانوادۀ محترم و همشهری بزرگوار سلام علیکم

در بحث اخلاق غیراسلامی لازم دانستیم یکسری خصلت‌های آدمی که مایۀ تنفر و غضب خداوند است بازگو نماییم تا انشاءا... با مراعات دستورات خداوند مورد لطف و رحمت او قرار گیریم.

و...

 1 - ریا و خودنمایی: خداوند در سورۀ نساء در آیه 36 فرموده است خدا را بپرستید و هیچ چیز را شریک او قرار ندهید و به پدر و مادر و همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و همسایگان نزدیک و دور و در راه‌ماندگان و زیردستان نیکی کنید زیرا خداوند انسان متکبر و فخرفروش ریاکار را دوست ندارد. و باز در آیه 38 همین سورۀ فرموده: انسان متکبر و فخرفروش کسی است که اموال خود را برای ریاکاری به مردم انفاق می‌کند و در قلب به خدا و آخرت ایمان ندارد و او شیطان را یار و همنشین انتخاب کرده که همنشین بسیار بدی اختیار کرده است. در اینجا سؤالی مطرح می‌شود که آیا می‌شود آدم انفاق بکند ولی برای خدا و قیامت نباشد در جواب باید گفت آری می‌شود آنها که برای کسب شهرت و تظاهر و رسیدن به منافع دنیوی و نفوذ سیاسی در جامعه انفاق می‌کنند چون هدفشان برای خدا نیست عملشان شیطانی بوده و کردارشان تباه می‌شود.

باز خداوند در سورۀ بقره در آیه 264 در باب ریاء و انفاق می‌فرماید: انفاق‌های خود را با منت و آزار باطل نکنید مَثلِ کسی که برای ریاکاری به مردم انفاق می‌کند و به خدا و آخرت ایمان ندارد مثل او مانند کسی است که دانۀ بذر را روی خاکی بپاشد که زیر آن سخره سنگ است و تند بارانی ببارد و همه خاکها و بذرها را بشوید و از چیزی که کاشته هیچ برداشت نکند این مَثَل می‌رساند که انفاقهای خالصانه مانند بذری است که در زمین مستعد کاشته می‌شود و بار بسیار می‌دهد ولی انفاقهایی که توأم با ریاء و آزار و منت باشد نه تنها که هیچ از آن برداشت نمی‌شود بلکه بذر آن که همان مایۀ انفاق هم هست تباه می‌شود و باز خداوند در سورۀ ماعون در بیان خصلت‌های زشت کافران می‌فرماید: آنها روز جزا را انکار می‌کنند و یتیم را با غضب و خشونت از خود دور می‌کنند و سایر مردم را از اطعام مسکین منع می‌کنند پس وای بر نمازگزاران آنها که ریاکاری می‌کنند و دیگران را از ضروریات زندگی (همان چیزهایی که همسایه‌ها به همدیگر قرض می‌دهند) منع می‌کنند.

آری! ریاکاری خصلتی است برای اغفال بندگان خدا و جلب توجه آنها به سوی خود و عملی است که نزد خداوند هیچ ارزشی ندارد و خداوند در روز قیامت به عدالت به حساب ریاکاران رسیدگی می‌کند و بنحوی که در آیه 10 سورۀ عادیات و آیه 9 سورۀ طارق خداوند فرموده است بیاد آرید روزی را که به حساب همه خلایق رسیدگی کنیم و آنچه درون سینه‌هاست آشکار شود و روزی که اسرار درون آشکار گردد.

آری! اسرار درون سینه‌ها همان خصلت‌های درونی و نیات انسانهاست که گاهی بد است (مثل کفر و کبر و غرور و ریا و سوءظن) و گاهی خوب است مثل ایمان، اخلاص، تواضع، حسن ظن و تمام نیات خوب که خداوند به آنها رسیدگی می‌کند.

حسادت: از جمیع آیات قرآن برمی‌آید که حسد یک بیماری روحی و از بدترین و زشت‌ترین صفات رذیله است بنحوی که امام باقر (ع) فرمود: حسد ایمان را می‌خورد همانگونه که آتش هیزم را می‌خورد. امام صادق (ع) فرمود: حسد آفت دین و ایمان است اگر این دو حدیث را بررسی نماییم که آدم حسود در درون خودش دائماً حکمت خداوند را مبنی بر تقسیم نعمات زیر سؤال می‌برد چون دیدگاهی محدود و دنیوی دارد فکر می‌کند سعادت واقعی در داشتن اموال و زیبایی و ریاست و سلامتی جسمی و ... است در حالیکه نزد خداوند سعادتمند واقعی کسی است که رضایت خداوند را جلب کرده است. با این دیدگاه دائماً درون خود را به آتش می‌کشد و بر بیماری جسمی و روحی‌اش می‌افزاید بنحوی که امام علی (ع) فرمود: تندرستی از کمی حسادت است گواه این معناست. صفت حسادت آنقدر خطرناک و مضر است که خداوند در سورۀ فلق آیه 5 به پیامبر (ص) می‌فرماید: از شرّ آدم حسود به خدای صبحگاهان پناه ببر و نیز می‌دانیم اولی قتلی که در کرۀ زمین اتفاق افتاد بخاطر حسادت قابیل نسبت به هابیل در مسأله قربانی مقبول هابیل بود و یا حسادت برادران یوسف که او را در قعر چاه انداختند (سورۀ یوسف آیه8) و یا حسادت اهل کتاب (یهود و نصارا) بر پیامبر بزرگوار اسلام که چقدر او را آزار دادند و بسیاری از جنگهای صدر اسلام صرفاً بدلیل حسادت دشمنان شعله‌ور می‌شد؛ از طرفی اگر اکثر قتل‌ها و جنایت‌ها و دزدی‌ها و تجاوزها موشکافی شوند سرنَخ‌های حسادت را در تمام آنها خواهیم یافت.

حقیقتاً حسادت وحشی‌ترین دشمن سعادت انسانهاست در این زمینه اگر به معنی حسادت توجه کنیم می‌بینیم که حسادت درخواست و آرزوی از دست‌دادن و عقب‌ماندن دیگران است پس دقت کنید که اگر جامعه بطور گسترده دچار این بیماری شود و همه خواهان عقب‌ماندن دیگری باشند تمام هَمُّ و غَمِّ و نیروها در این مسیر تلف شود آن جامعه یک مسیری خلاف تکامل و پیشرفت را طی خواهد کرد و این یعنی عقب‌ماندگی و عدم پیشرفت و جامعه‌ای که این گونه شد نه دنیا دارد و نه آخرت و این یعنی ضلالت و هلاکت.

اشاعۀ فحشاء:

خداوند در سورۀ نور آیه 19 فرموده است: کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شایع شود عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت مهیا شده است. اصولاً چون انسان یک موجود اجتماعی است و حریم جامعه حریم خانۀ او محسوب می‌شود هرگونه آلودگی یا پاکی جامعه موجب آلودگی یا پاکی خانواده او خواهد بود و در اسلام هر فکر یا گفتار یا عملی که جو جامعه اسلامی را آلوده و مسموم سازد شدیداً محکوم شده است بنحوی که امام رضا(ع) فرمود: کسی که گناه را در جامعه نشر دهد مطرود و مخذول است و آن کس که گناه را پنهان دارد مشمول آمرزش الهی است. این می‌رساند که گناه مانند آتش است و باید آن را محدود کرد و در صورت دامن‌زدن به آن کل جامعه در آتش آن گناه خواهد سوخت؛ تمام این موارد هشداری جدی است به کسانی که در جامعه اسلامی با هرگونه ابزار اعم از ماهواره، اینترنت، عکس، فیلم، موبایل و نوار و گفتار و کردار موجب انتشار زشتی‌ها در جامعه می‌شوند. اینها بدانند که طبق آیین مقدس اسلام و فرمایش پیامبر بزرگوار اسلام (ص) ناشران زشتی در جامعه همانند کسانی خواهند بود که آن عمل زشت را مرتکب شده‌اند و بار گناه آنها را علاوه بر بار گناه خود بدوش خواهند کشید. خداوند در آیه 88 سورۀ نحل هشدار داده آنها که کافر شدند و مردم را از راه خدا بازداشتند بدلیل فسادشان عذاب آنها را فوق عذاب قرار خواهیم داد این بخاطر بدوش کشیدن بار گناهان گمراهان است!!

پخش شایعات:

خداوند در سورۀ اسراء آیه 36 به بنده‌اش هشدار می‌دهد که از آنچه نمی‌دانی پیروی نکن چرا که گوش و چشم و دل مسئول است و باز خداوند در باب تهمتی که به یک زن پاکدامن و بیخبر از گناه وارد شده بود هشداری جدی داد و فرمود بخاطر بیاورید زمانی را که به استقبال این دروغ بزرگ رفتید و این شایعه را از زبان یکدیگر می‌گرفتید و با دهان خود می‌گفتید در حالی که به آن یقین نداشتید و گمان می‌کردید که این مسأله کوچکی است در حالیکه نزد خدا بسیار بزرگ بود.

با این دو آیه روشن می‌شود که انسان مؤمن باید بسیار مواظب و محتاط باشد در هر شرایط از چیزی که نمی‌داند پیروی نکند و تا مطمئن نشده چیزی بر زبان نیاورد و هرگز به استقبال شایعه نرود و آن را نپذیرد چه رسد به اینکه بخواهد آنرا در جامعه انتشار دهد. با لحظه‌ای تفکر می‌بینیم که اگر موارد فوق در جامعه اسلامی مراعات نشود جامعه به هرج و مرج کشیده می‌شود و روابط انسانی از هم می‌پاشد و پیوندهای عاطفی بین انسانها از هم می‌گسلد در این صورت ایمان معنا نخواهد داشت و در چنین جامعه‌ای جز شیطان حاکم نخواهد بود در این صورت عاقبت این جامعه کَم‌رنگ شدن لطف الهی و تفرقه و از هم پاشیدگی اجزاء آن و هلاکت اُخروی خواهد بود و طبق فرموده خداوند حکیم در سورۀ رعد آیه 11: بدرستیکه خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه خود تغییر دهند نیز مؤید و گواه این معناست و این را باید دانست که لطف یا کیفر خداوند بی‌مقدمه دامان هیچ قومی را نمی‌گیرد بلکه این آزادی و اختیار ملت‌هاست که آنها را مستحق لطف یا عذاب می‌کند.

بارپروردگارا ای مهربان ترین مهربانان تو خود به لطف و کرمت پیوندهای اُخوت و برادری را بین ما بندگانت برقرار کن و زمزمه تفرقه و جدایی را از ما دور گردان

« برای تعجیل در ظهور منجی عالم بشریت، بر محمد و آل محمد صلوات »

اجرکم عندالله مجتمع قرآنی فرهنگی مسجد و حسینیه عبدالرحمن ابوزیدآباد





  

طبقه بندی: مقالات - پیام های الهی، 
ارسال شده توسط مدیر
لینک باکس