تبلیغات
اهل بهشت - زمینه های اقتصادی گناه « پیام الهی 19 »
اهل بهشت
امیدوارم روزی شود که همه ی پیام های دنیا این باشد که مهدی آمد ...
حدیث روز


ایران هلند فرانسه انگلیس آلمان
ایتالیا ژاپن عربستان کره چین

تبلیغات برای حمایت از ما



بازدید : مرتبه
تاریخ ارسال : چهارشنبه 19 خرداد 1389

پیام الهی 19

زمینه های اقتصادی گناه

 See full size imageگاهی امور اقتصادی، زمینه ساز گناه می شود. زمینه های اقتصادی گناه بر دو نوع است:

 1.مادامی که سرمایه و ثروت زمینه ساز گناه می شود. 

2.مادامی که فقر و تنگدستی زمینه ساز گناه می شود.

و...

گاهی انسان از بی پولی طغیان می کند و گاهی بر اثر ثروت زیاد و بادآورده. آیات و روایات در این باره بسیار است. در باب سرمایه و گناه باید گفت سرمایه و ثروت زمینه ساز فساد و گناه است نه اینکه سرمایه دلیل فساد باشد. پس بین زمینه و دلیل فرق بسیار است. طبق آیات 6 و 7 سورۀ علق که می فرماید: «و مسلماً انسان طغیان می کند به خاطر اینکه خود را بی نیاز و غنی می بیند». این آیه نمی گوید ثروت و سرمایه دلیل و عامل فساد و طغیان است. بلکه می گوید (اَن رآهُ استغنی) یعنی وقتی خودش را بی نیاز دید یاغی می شود. ولی اگر این دیدگاه را نداشته باشد یاغی و فاسد نخواهد شد. پس در پاسخ این سؤال که آیا سرمایه باعث فساد است باید گفت در دو صورت سرمایه باعث فساد خواهد شد اول اینکه دیدگاه انسان این باشد که سرمایه از من است و دوم اینکه معتقد باشد در بدست آوردن و مصرف کردن سرمایه هرگونه که بخواهد آزاد است باز هم باعث فساد خواهد شد. قرآن و روایات می گویند سرمایه از ما نیست بلکه مال خداست و اوست که آن را به ما روزی داده است. در قرآن کریم به کرات تعابیری مثل ، ما به شما روزی دادیم و ما به آنها روزی دادیم و خداوند به شما روزی می دهد آمده است و در مورد نحوه درآمد و مصرف سرمایه هم حد و مرز قرار داده است. مثلاً فرموده که ربا نخورید، دروغ نگویید، رشوه ندهید و رشوه نگیرید و ظالم نباشید . سرمایه وسیله ای است مثل چاقو و تفنگ و . . . بستگی دارد در دستان چه کسی باشد. چاقو و تفنگ در دستان یک آدم فاسد فاجعه ببار می آورد ولی در دستان یک مؤمن مایه آرامش و خوبیهاست. سرمایه در دستان فرعون و قارون صفت ها، عامل فساد است ولی در دستان سلیمان و داود صفت ها مایه برکت و آبادانی و جبران کمبودهای اقتصادی و اجتماعی است. این دو نوع سرمایه داری خصوصاً در دوران انقلاب اسلامی تا به امروز به کرّات دیده شده است  بنحوی که قارون صفت ها در اوج مسائل اقتصادی در زمان جنگ برای ضربه به نظام مقدس اسلامی دست به احتکار می زدند و در مقابل سلیمان و داود صفت ها به فکر مدرسه سازی و امور عام المنفعه و کمک به جبهه و جنگ بودند و در ظاهر هر دو سرمایه دار بودند. مسلماً این دو سرمایه دار در نزد خداوند هرگز یکسان نیستند و در روز قیامت هم یقیناً جایگاهشان زمین تا آسمان متفاوت خواهد بود. پس خوشا به حال آنان که با سرمایه شان در جلب رضای حق کوشیدند. دیدگاه حضرت سلیمان (ع) در مورد سرمایه این است که می گوید این از فضل پروردگار من است تا مرا آزمایش کند که آیا شکر نعمت بجا می آورم یا کفران می کنم ( سورۀ نمل، آیه 40) بنحوی که تمام دارائی خود را به خداوند نسبت می دهد و خود را فقیر درگاه او می داند. در حالیکه سرمایه دار دیگری در قرآن مثال زده شده که نام او قارون است. او ثروت زیادی انباشته بود و مادامی که حضرت موسی (ع) طبق فرمان خدا از او مطالبه زکات اموالش را کرد با غرور گفت:این ثروت را درسایه دانشی که دارم بدست آورده ام ( سورۀ قصص، آیه 78) یعنی مدیریت من باعث مال و سرمایه شده و این سرمایه از آنِ من است و هیچکس در آن حقی ندارد. در این شرایط بود که خداوند بر او غضب کرده و طبق آیه 81 سورۀ قصص، خداوند او و خانه اش را در زمین فرو برد و هیچکس را نداشت تا او را در برابر عذاب الهی کمک کند و خود نیز نمی توانست خودش را نجات دهد!!

در اکثر موارد سرمایه داران اولین سدّ راه حق و حقیقت بوده اند بنحوی که در آیه 34 سورۀ سباء می خوانیم: و ما در هیچ شهر و دیاری پیامبر انذار کننده نفرستادیم مگر اینکه  مرفهان آن جامعه گفتند ما به آنچه فرستاده شده کافر هستیم. در قرآن، سرمایه ای که موجب هستی و غرور شود و زمینه ساز گناهان شود بسیار زشت شمرده شده و صاحبان این گونه سرمایه ها را شدیداً مورد هشدار و اخطار قرار داده است بنحوی که در آیه 20 سورۀ حدید می فرماید: «بدانید که زندگی این جهان بازیچه و بیهودگی و فخر فروشی و افزون طلبی در اموال و فرزندان است» و در آیه 7 سورۀ کهف یادآوری می کند که ما آنچه كه روی زمین است را زینت آن قرار دادیم تا بندگان را امتحان کنیم که کدامشان بهتر عمل می کنند و به کرّات هشدار می دهد که ای بندگان من مواظب باشید که زندگی دنیا شما را فریب ندهد. آری! خداوند حکیم، دنیا را برای ما قرار داد تا وقت معلوم از آن بهره ببریم و سعادت اُخروی را در آن بیابیم در حالی که برای بسیاری از بندگان خدا، دنیا و سرمایه باعث دور شدن از خدا و هلاکت و عذاب اُخروی شده است.

رابطه فقر و تنگدستی با گناه:

 گاهی فقر و تنگدستی زمینه ساز گناه می شود. در اسلام فقری که از استعمار و استثمار سرمایه داران چپاولگر و اوضاع نابسامان اقتصادی دامنگیر انسانها می شود و مولود هرج و مرج اقتصادی است و یا محصول تنبلی و سستی است مذمت شده است. این فقر و ناداری بسیاری از انسانها را به سوی گناه و انحرافاتی چون اعتیاد، دزدی و . . . می کشاند چنانکه در مثل ها آمده «آدم گرسنه، ایمان ندارد». بنابراین هر مسلمان برای ریشه کنی گناه در جامعه موظف است بطور جدی و اساسی تلاش نماید.

مولای شیعیان حضرت امام علی (ع) می فرماید: فقر، مرگ بزرگ است. همچنین ایشان می فرماید: ای فرزندم! از فقر بر تو می ترسم، از آن به خدا پناه ببر، چرا که فقر، دین انسان را ناقص و عقل و فکر فقیررا مضطرب و مردم را نسبت به او و فقیر را نسبت به مردم بدبین می سازد و باز فرمود: قبر بهتر از فقر و تنگدستی است.

خطوط کلی اقتصاد در اسلام:

 اساس اقتصاد در اسلام بر این پایه نهاده شده که نباید اسراف و زیاده خواهی باشد و نباید فقر و تهیدستی باشد. شکاف طبقاتی در اسلام پذیرفته نیست. که توجه به این دو اصل بسیاری از نواقص اقتصادی را حل می کند. در اسلام - مال و ثروت امانت است - و همه مردم باید بطور مساوی از مواهب طبیعی بهره مند شوند البته آن کس که طبق موازین شرعی سبقت گیرد حق تقدم با اوست. کار در اسلام عبادت و مقدس شمرده شده و در اسلام هدف از کار، هدفی است مقدس و کسب درآمد به عزّت تعبیر شده است و کسی که اهل کار است عزیز است و نفوذ ناپذیر ولی فقر عامل نفوذ دیگران است. در اسلام خیانت در مزد کارگر از بزرگترین گناهان است و دنیا و سرمایه وسیله است نه هدف. در اسلام گدائی ممنوع است و امام به شخصی فرمود: بر سر خود بار حمل کن تا از مردم بی نیاز شوی. تمام اولیای دین اهل کار و تلاش بوده اند بنحوی که حضرت نوح (ع) نجّار بود و حضرت هود (ع) تاجر و حضرت ادریس (ع) خیاط و بسیاری از آنها کشاورز و دامدار و چوپان بودند. پیامبر بزرگوار اسلام (ص) فرمود: کسی که زحمت مخارج زندگی خود را بر دیگران بگذارد ملعون است. (فروع کافی ج5 ص72)

تجارب تاریخی:

 بارها شده است که ثروت و علاقه به دنیا نه تنها زمینه گناه شده بلکه زمینه کفر، و شرک و ارتداد هم شده است مثلاً وقتی به قارون گفتند باید به محرومان کمک کنی دست به طغیان زد و در برابر پیامبر خدا حضرت موسی (ع) جبهه گرفت. (تاریخ طبری ج1 ص262) یا اینکه یکی از یاران پیامبر اسلام (ص) فقیری بود بنام ثَعلَبه، او از پیامبر درخواست دعا برای بهبودی وضع مالی كرد  همین که وضع مالی اش با دعای پیامبر خوب شد ثروت خود را به بیرون از مدینه انتقال داد و آنچنان سرگرم آن شد که کم کم از شرکت در نماز جماعت و جمعه محروم شد و کارش به جایی رسید که در پاسخ به مأمور پیامبر (ص) که برای گرفتن زکات رفته بود پرخاش نمود و قانون زکات را انکار کرد. با اینکه همین آدم قبلاً از مسلمانان پا به قرص به شمار می رفت و با خداوند عهد کرده بود که هرگاه وضع مالی او خوب شد به محرومان کمک کند ولی همین که ثروتش زیاد شد دست به طغیان زد تا آنجا که گفت مگر من یهودی یا نصرانی شده ام که باید جزیه پرداخت کنم و کارش به جایی رسید که آیات 75 و 76 سورۀ توبه در سرزنش او نازل شد. و یا در جنگ اُحُد که حرص دنیا و جمع کردن غنایم بعضی را وادار به ترک منطقه کرد  این باعث شد دشمن از این ضعف سوء استفاده کند و بر مسلمانان حمله شدیدی کرد در این ضعف و سستی که سرمنشأ آن حُبِّ دنیا بود مسلمین شهدای بسیاری دادند و حتی لب و دندان پیامبر (ص) مجروح و شکسته شد و حمزه عموی پیامبر (ص) به شهادت رسید. و یا عمر سعد به عشق رسیدن به حکومت ری، فرمانده لشگر دشمن شد و در قتل امام حسین (ع) شرکت کرد. و یا هنگامی که حضرت امام کاظم (ع) از دنیا رفت بیت المال در نزدیکی از نمایندگانش بنام «عثمان بن عیسی» جمع شد که می بایست به حضرت امام رضا (ع) تحویل می داد ولی او بخاطر طمع به مال دنیا و بلعیدن بیت المال اعلام کرد که ما بعد از امام هفتم، امام دیگری نداریم و با همین عقیده مذهب واقفیه را بوجود آورد.

آری! دنیا پرستی و مقام طلبی هر روز و هر ساعت هر انسان عادی را گول می زند. پس بیاییم دستورات خداوند  مبنی بر فریبِ دنیا نخوردن را جدّی بگیریم و کمی خود را محاسبه نماییم و ببینیم در کجای خط هستیم و ما چگونه ایم و از ذات پاکش عاجزانه بخواهیم كه تا زمان رسیدن به یقین که همان مرگ قطعی و زود هنگام است ما را حفاظت نماید. (آمین)

« برای تعجیل در ظهور منجی عالم بشریت، برمحمد و آل محمد صلوات »

اجرکم عندا... مجتمع قرآنی فرهنگی مسجد و حسینیه عبدالرحمن ابوزیدآباد





  

طبقه بندی: مقالات - پیام های الهی، 
ارسال شده توسط مدیر
لینک باکس