تبلیغات
اهل بهشت - مرگ و حقایق آن « پیام الهی 17 »
اهل بهشت
امیدوارم روزی شود که همه ی پیام های دنیا این باشد که مهدی آمد ...
حدیث روز


ایران هلند فرانسه انگلیس آلمان
ایتالیا ژاپن عربستان کره چین

تبلیغات برای حمایت از ما



بازدید : مرتبه
تاریخ ارسال : چهارشنبه 19 خرداد 1389

پیام الهی 17

مرگ و حقایق آن

خداوند حکیم که دانای عالم غیب و شهود است درباره مرگ و حقایق آن در قرآن اشاراتی کرده است که توجه به این اشارات موجب افزایش آگاهی انسانِ بی خبر از دوران بعد از مرگ می شود و دانستن حقایق مرگ و وقایع بعد از آن موجب اصلاح افکار، گفتار و کردار خواهد شد. (انشاء ا...)

و...


در باب خود مرگ، خداوند در آیه 8 سورۀ جمعه می فرماید: « ای پیامبر به مردم بگو مرگی که از آن فرار می کنید به زودی به ملاقات شما هم می آید و سپس شما را به سوی دانای عالم غیب و آشکار می برد و او شما را از آنچه انجام دادید آگاه می سازد». پس بر اساس این آیه، مرگ شتری است که عملاً درب خانه تک تک انسانها خوابیده و روزی بلند می شود و صاحب خانه را به دیاری که باید ببرد می برد و مرگ یک قانون الهی است که حتی پیامبران عظیم الشأن و فرشتگان مقرّب الهی راه فراری از آن ندارند. پس، همه می میرند جز ذات پاک خداوند که باقی است. در این باب خداوند در آیات 26 و 27 سورۀ مبارکه الرحمن می فرماید: « تمام موجودات روی زمین فانی شدنی اند زندۀ ابدی ذات پروردگار توست که دارای جلال و عظیم و گرامی است » و در ابتدای آیه الکرسی می فرماید: « نیست خدایی جز خدای یکتا که او زنده و پاینده است ». همچنین خداوند در آیه 185 سورۀ آل عمران هشدار می دهد که هر موجودی طعم مرگ را می چشد و در روز قیامت همگی به مزد اعمالتان خواهید رسید پس هرکس خود را از آتش جهنم دور نگه داشت و در بهشت وارد شد حقیقتاً نجات یافته و سعادتمند است و بدانید که زندگی دنیا چیزی جز متاع فریبنده نخواهد بود.

ای مؤمنان! آتش دوزخ با تمام قدرت، گروهی از انسانها را به سوی خود می کشاند همانگونه که آهن ربا ذرات آهن را می کشد. انسانی که ذرات گناه در او جمع شد جهنم خروشان تمایل زیادی به ذرات گناه دارد و انسان آلوده را به سمت و سوی خود می کشاند تا او را احاطه کند. ذراتی که تمایل شدید به جهنم دارد چیزی نیست جز هوس بازی و لذات جنسی خارج از حدود الهی و ثروت های ناحق و حرام، ظلم ها و ستم ها، حق کشی ها، مقام ها و ریاست های ناحق. پس اگر انسان تا وقت مردن این ذرات زشت را از خود دور نکند مطمئناً جهنم او را می رباید. پس فکر فرار از مرگ و حساب و کتاب دردی را دوا نخواهد کرد چرا که همه واقع شدنی و قطعی است. پس چاره چیست؟ و چه کنیم؟ تنها راه رفع وحشت از مرگ، پاکسازی اعمال و شستشوی دل از آلودگی به گناه است چرا که هر کس حسابش پاک است از محاسبه اش چه باک است؟ در این صورت، علی وار می توان گفت هیهات بعد از آن همه جنگ ها و حوادث، به خدا قسم که علاقه فرزند ابوطالب (علی) به مرگ، از علاقه طفلِ شیرخوار به پستان مادرش بیشتر است. به همین دلیل، زمانی که فرق مبارکش با شمشیر نامرد زمان شکافته شد خروش برآورد که به خدای کعبه رستگار شدم و با شادمانی دنیای پست و فانی را وداع گفت.

برای پاکسازی درون تا لحظه مرگ چه باید کرد؟  طبق آیه 22 سورۀ رعد باید برای جلب رضای خدا صبور بود و نماز بپا داشت و از آنچه خداوند عطا فرموده بطور مخفی و آشکار انفاق نمود و زشتی ها را با خوبی کردن شست در این صورت آتش جهنم تمایلی به این انسان نخواهد داشت و این یعنی سعادت واقعی و ابدی.

خداوند در آیه 2 سورۀ الملک می فرماید: « بزرگوار است آن خدایی که زندگی و مرگ را خلق کرد تا شما را بیازماید و ببیند کدامیک بهتر عمل می کنید و او با عزت و آمرزنده است ». این آیه نشان می دهد که نه تنها مرگ، فناشدن و نابودی نیست بلکه مرگ، یک مخلوق الهی بوده که با وقوعش تازه جان می گیرد و حقیقت مرگ، انتقال از جهانی به جهان وسیع دیگر است. طبق آیه فوق هدفِ خداوند از ایجاد مرگ و زندگی، آزمایش انسانهاست.

 

آزمایش اینکه چه کسی عَمَل اَحسَن و بهتر انجام می دهد نه عمل اکثر و بیشتر. پس طبق این آیه، اسلام به کیفیت اعمال توجه دارد نه کیفیت و مقدار آن. طبق فرمودۀ پیامبر گرامی اسلام (ص) عَمَل اَحسَن، عملی است که بیشتر با عقل و تفکر باشد و برای جلب رضای خدا باشد و عملی باشد که طبق امر و نهی خدا باشد و طبق فرمودۀ امام صادق (ع) عملی را اَحسَن می گویند که صحیح باشد، با نیت پاک و ترس از خدا و برای خدا باشد و نگهداری عَمَل اَحسَن، سخت تر از خود عمل است و عمل خالص عملی است که نمی خواهی احدی جز خدا تو را تشویق کند.

خداوند در آیه 78 سورۀ نساء می فرماید: « هر کجا باشید مرگ شما را در می یابد هر چند در برجهای محکم باشید ». آیه فوق هشدار است به کسانی که مسلمان نما هستند و از جهاد و کشته شدن فرار می کنند. مرگی که قطعاً فرا می رسد پس چه بهتر که در راه خدا رخ دهد و فرار از جهاد چه فایده ای دارد؟ بالاخره چه؟ با فرار از جنگ چند صباحی تکرار مکررات می شود تا عاقبت اگر 150 سال هم عمر کند رگ قلب کاملاً مسدود می شود و مرگ فرا می رسد. همین الان اگر دوران پیامبر بزرگوار اسلام (ص) را تجسم کنیم می بینیم عده ای از جنگ فرار کردند و عده ای شهید شدند. آنها الان کجایند؟! آیا هر دو گروه یکسانند؟ همین مسأله در مورد شهدای کربلا و جنگ تحمیلی، شهدای غزّه و شهدای آینده هم صادق است. تنها کسانی غبطه و پشیمانی خواهند خورد که از جهاد در راه خدا کوتاهی کنند. بار پروردگارا! مرگ ما را شهادت در راه خودت قرار بده (آمین).

یک فرد عاقل و با فکر و آینده نگر وقتی می داند قدرتی مافوق قدرت ها تمام نیّات، افکار، کردار و حتی آثار اعمال را ثبت و ضبط می کند و روزی تمام آنها را طوق گردن انسان می سازد و بر اساس آن مؤاخذه می کند (طبق فرمودۀ خداوند در آیه 14 سورۀ کهف: اعمال هر انسانی را طوق گردنش قرار می دهیم و روز قیامت برای او کتابی بیرون می آوریم که آن را در مقابل خود گشوده می بیند) ناگهان به خود می آید و از خود می پرسد به کجا می روی؟ کمی آرام تر! برای چه می روی؟ برای که می روی؟ لحظه ای تفکر (که از سالیان طولانی عبادت ارجح تر است). او را مؤاخذه می کند که چرا خمس نداده؟ چرا ربا خورده؟ چرا این همه بدهی و قرض؟ ناگهان خودش جواب تمام آنها را می دهد و می گوید برای افزودن مال دنیا، برای رفاه زن و فرزند، برای غرور و تکبّر و سپس خوب که به فکر فرو می رود می بیند اینها هیچ کدام به درد روز قیامت نمی خورد. اینجاست که متوجه می شود ترس از خدا و روز قیامت موجب کمال و هدایت و سعادت واقعی است و هشدار های خداوند را مبنی بر فریب دنیا نخوردن و ترس از حساب و کتاب، جدّی می گیرد.

پس ای مؤمنان! بیاییم از همین امروز لحظه ای از یاد خدا و مرگ و قیامت و حساب و کتاب غافل نشویم که فردا دیر است. باشد که رستگار شویم.

« برای تعجیل در ظهور منجی عالم بشریت، برمحمد و آل محمد صلوات »

اجرکم عندا... مجتمع قرآنی فرهنگی مسجد و حسینیه عبدالرحمن ابوزیدآباد





  

طبقه بندی: مداحان - و... - تصویری - ولادت، 
ارسال شده توسط مدیر
لینک باکس