تبلیغات
اهل بهشت - گفتگو با سوره‌ ی مباركه لقمان
اهل بهشت
امیدوارم روزی شود که همه ی پیام های دنیا این باشد که مهدی آمد ...
حدیث روز


ایران هلند فرانسه انگلیس آلمان
ایتالیا ژاپن عربستان کره چین

تبلیغات برای حمایت از ما



بازدید : مرتبه
تاریخ ارسال : شنبه 1 خرداد 1389

به نام خداوند بخشنده مهربان

گفتگو با سوره‌ ی مباركه لقمان

حمد و ثنای پروردگار عالمیان را، كه دگربار توفیق جلوس در محفل نورانی یكی دیگر از سور قرآن كریم را روزیمان فرمود تا خوشه‌چین خرمن بی‌بدیل آن باشیم و از فیوضات آن بهره‌مند گردیم.

و...

- ضمن عرض ارادت به محضر پرفیض این سوره‌ی گرانمایه از ایشان تقاضامندیم خود را برای تشنگان حقیقت معرفی فرمایند.

نام من لقمان و سی‌ و یكمین سوره قرآن مجید هستم، سوره‌ای مكی بوده و دارای 34 آیه می‌باشم.

- لطفاً طالبان معرفت قرآن را از ثواب تلاوت خود مطّلع فرمایید.

شكافنده‌ی علوم امام محمدباقر علیه‌السلام در مورد ثواب تلاوت من می‌فرمایند:

هر كس سوره‌ی لقمان را در شب قرائت كند حق‌تعالی در آن شب چند ملك را موكل او می‌گرداند و او را تا صبح از شر شیطان و لشگرهایش حفظ می‌كند و اگر این سوره را در روز بخواند او را تا شب از شر شیطان و لشگرش حفظ می‌نماید.

- خواهشمندیم محتوای آیات نورانی خود را بیان نمایید.

در آیات من از عظمت قرآن و هدایت و رحمت بودن آن و نیز از دلایل توحید و نشانه‌های خداوند در آفرینش ، مخلوقات و همچنین از علم گسترده و بی‌پایان او سخن به میان آمده و قسمتی از نصایح و سخنان حكمت‌آمیز لقمان خطاب به فرزندش نقل شده است و همچنین اشاره‌ای كوتاه و تكان‌دهنده به مرگ نیز شده است.

- مشتاق شنیدن شأن نزول یكی از آیات طیبه‌ی شما هستیم.

خوب به خاطر دارم كه در آن زمان در مكه تاجری به نام نصربن‌علقمه از طایفه‌ی بنی‌عبدالداربن قصی بود. او برای تجارت به ایران و فارس سفر می‌رفت . از آنجا كتاب‌های مربوط به داستانهای جنگهای ایرانیان را می‌خرید و برای مشركان می‌خواند . او می‌گفت : آنچه محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به نام قرآن می‌گوید همانند این قصه‌هاست و اگر او داستان عاد و ثمود را بیان می‌كند من نیز داستان رستم و اسفندیار را برای شما می‌گویم.

اعراب هم از شنیدن این قصه‌ها شاد و مسرور می‌شدند و قرآن را رها كرده و از آن دوری می‌نمودند. سپس خداوند این آیه را در مورد او نازل فرمود:

« وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ »

« بعضی از مردم هستند كه خریدار سخنان لغو و باطل بوده و از روی نادانی و جهالت از راه مستقیم خداشناسی منحرف گشته و قرآن را شوخی پنداشته و تمسخر می‌كنند كه به كیفر این عمل خود شدیداً به عذاب رسوا كننده مجازات می‌شوند. » 

اما لفظ «لهو‌ الحدیث»‌ مفهوم وسیع‌ و گسترده‌ای دارد و علاوه بر این معنا كه شأن نزول آیه است طبق فرمایش معصومین هرگونه سخنان یا آهنگ‌های سرگرم‌كننده و غفلت‌زا كه انسان را به بیهودگی یا گمراهی می‌كشاند را دربرمی‌گیرد. خواه غنا و آوازها و موسیقی‌های هوس‌آلود و شهوت‌انگیز باشد خواه سخنانی كه نه از طریق آهنگ ، بلكه از راه محتوا ، انسان را به بیهودگی و فساد سوق می دهد .

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مجلس غنا و خوانندگی لهو و باطل، مجلسی است كه خدا به اهل آن نمی‌نگرد و این مصداق همان چیزی است كه خداوند فرموده  :« وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ »

- در آیه‌ی بیستم شما چنین آمده است:

« أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَیْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً .... »

 » آیا ندیده‌اید كه خداوند آنچه در آسمانها و زمین است برای شما مسخر و رام نمود و نعمت‌های آشكار و نهان خود را برای شما وسعت و تمامیت بخشید ؟!...  « 

بفرمایید منظور از « نعمت ظاهره و باطنه » چیست ؟

هفتمین سرور سربلند بوستان ولایت حضرت موسی‌ بن جعفر علیه‌السلام در مورد این آیه می‌فرمایند: مقصود از نعمت‌های ظاهر پروردگار،‌ائمه علیهم‌السلام هستند و نعمت باطنه، امام غائب آل‌ محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌باشد ، كه از دیده‌های مردم پنهان است ولی در قلوب مؤمنین جا دارد. او امام دوازدهم فرزند عسكری است كه هر وقت خدا بخواهد ظهور می‌كند و خداوند هر مشكلی را برای حضرتش آسان و هر دوری را نزدیك و هر لجوج ستمكار را به دستش مقهور و هر شیطان مریدی را منكوب می‌سازد. او تمام گنج‌ها و ذخایر زمین را مشكوف و هویدا می‌سازد و از روی ادب نامش بر زبان نمی‌آورند و پس از آنكه دنیا پر از جور و ظلم شد به فرمان خداوند ظاهر شده و جهان را پر از عدل و داد می‌فرماید.

 - در پایان با قدردانی بی‌شائبه از محضر شما تقاضامندیم ما را میهمان یكی از سفارشات گرانقدر خود بفرمایید.

« یَا بُنَیَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِی صَخْرَةٍ أَوْ فِی السَّمَاوَاتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ »

« پسرم! اگر به اندازه سنگینی دانه‌ی خردلی (كار نیك یا بد) باشد و در دل سنگینی یا در (گوشه‌ای از) آسمان ها و زمین قرار گیرد خداوند آن را (در قیامت برای حساب) می‌آورد،‌خداوند دقیق و آگاه است. »


منابع :

1- بحارالانوار 92/286 باب 53

2- تفسیر جامع ج 5 ص 283

3- تفسیر جامع ج 5 ص 293-292

4- سوره لقمان آیه 17

منبع : دارالقرآن اصفهان





  

طبقه بندی: قرآن کریم - گفتگو با قرآن کریم، 
ارسال شده توسط مدیر
لینک باکس