تبلیغات
اهل بهشت - آیا عمر بن خطاب به حضرت زهرا جسارت كرد؟
اهل بهشت
امیدوارم روزی شود که همه ی پیام های دنیا این باشد که مهدی آمد ...
حدیث روز


ایران هلند فرانسه انگلیس آلمان
ایتالیا ژاپن عربستان کره چین

تبلیغات برای حمایت از ما



بازدید : مرتبه
تاریخ ارسال : پنجشنبه 30 اردیبهشت 1389
آیا عمر بن خطاب به حضرت زهرا جسارت كرد؟
 
آیا عمر بن خطاب به حضرت زهرا جسارت كرد؟این كه عمر بن الخطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت كرده است ، از قطعیات تاریخ است .روایاتى كه در رابطه با هجوم به خانه حضرت صدیقه طاهره در كتب اهل سنت آمده به چند دسته مى شود تقسیم كرد .
 
و...

1. تهدید به سوزاندن خانه:

ذكرالطبرى: باسناده عن زیاد بن كلیب قال: أتى عمر بن الخطاب منزل علىّ وفیه طلحة والزبیر ورجال من المهاجرین فقال: واللّه لأحرقنّ علیكم أو لتخرجنّ إلى البیعة»، فخرج علیه الزبیر مصلتاً بالسیف فعثر فسقط السیف من بده فوثبوا علیه فأخذوه.

تاریخ الطبرى: 2/443.

وابن أبی الحدید: عن سلمة بن عبد الرحمان قال: فجاءعمر الیهم فقال: «والذى نفسى بیده لتخرجنّ إلى البیعة أو لأحرقنّ البیت علیكم

شرح نهج البلاغه: 1/164 (2/45) .

2. آوردن وسائل آتش سوزى و بى توجهى خلیفه دوم بر اعتراض مردم:

وابن قتیبة: قال: ... وقال عمر: والذى نفس عمر بیده لتخرجنّ أو لأحرقنّها على من فیها! فقیل له: یا أباحفص إنّ فیها فاطمة!! فقال: وإن.

الامامة والسیاسة: 1/12، أعلام النساء لعمر رضا كحالة: 4/114.

3. آوردن وسائل آتش سوزی ودرگیرى لفظى میان حضرت صدیقه و خلیفه دوم:

البلاذرى: باسناده عن سلیمان التیمى وعن ابن عون: إنّ أبابكر أرسل إلى على(علیه السلام)یرید البیعة فلم یبایع، فجاء عمر ومعه فتیلة فتلقّته فاطمة على الباب، فقالت فاطمة: یابن الخطاب! أتراك محرقاً علیّ بابى؟ قال نعم: وذلك أقوى فیما جاء به أبوك.

انساب الاشراف: 1/586.

أبو الفداء: قال: ... فأقبل عمر بشیء من نار على أن یضرم الدار، فلقیته فاطمة رضى اللّه عنها وقالت: إلى أین یابن الخطاب؟ أجئت لتحرق دارنا؟ قال: نعم.

تاریخ أبی الفداء: 1/164.

وابن عبد ربّه: الذین تخلّفوا عن بیعة أبی بكر: علىّ والعباس، والزبیر، وسعد بن عبادة، فأمّا على والعباس والزبیر فقعدوا فى بیت فاطمة حتّى بعث الیهم أبو بكر عمر بن الخطاب لیخرجوا من بیت فاطمة وقال له: إن أبوا فقاتلهم. فأقبل عمر بقبس من نار على أن یضرم علیهم الدار فلقیته فاطمة فقالت: یابن الخطاب! أجئت لتحرق دارنا؟ قال: نعم.

العقد الفرید:5/12، طبعة مكتبة الریاض الحدیثة.

4.  حمله خلیفه دوم به حضرت صدیقه طاهره

الشهرستانى: عن الجاحظ: إنّ عمر ضرب بطن فاطمة علیها السلام یوم البیعة حتّى ألقت الجنین من بطنها وكان عمر یصیح: إحرقوا دارها بمن فیها، وماكان فى الدار غیر علىّ وفاطمة والحسن والحسین وزینب( علیهم السلام(  .

ترجمه : همانا عمر ضربه زد روز بیعت به شکم فاطمه تا جایی که جنینش سقط شد.......

الملل والنحل: 1/57. طبعة بیروت، دار المعرفة.

قال المسعودى: فهجموا علیه وأحرقوا بابه، واستخرجواه منه كرهاً، وضغطوا سیّدة النساء بالباب حتّى أسقطت محسناً.

اثبات الوصیة:143.

قال ابن حجر العسقلانى: إنّ عمر رفس فاطمة حتّى أسقطت بمحسن.

لسان المیزان:1/268.

قال الصفدى: إنّ عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتّى ألقت المحسن من بطنها.

الوافى بالوفیات: 5/347.

روایات فراوانی از طریق اهل سنت و شیعه نقل شده است كه غضب فاطمه ، غضب پیامبر و غضب پیامبر غضب خداوند است :

عن على رضى اللّه عنه قال: قال رسول اللّه صلى اللّه علیه وآله وسلم لفاطمة: «إنّ اللّه یغضب لغضبك، ویرضى لرضاك . هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه .

المستدرك: 3/153، مجمع الزوائد: 9/203، الآحاد والمثانی للضحاك: 5/363، الذریة الطاهرة النبویة للدولابی: 119، المعجم الكبیر للطبرانی: 1/108، 22/401، نظم درر السمطین للزرندی الحنفی: 178، الكامل لعبداللّه بن عدی: 2/351، تاریخ مدینة دمشق : 3/156، أسد الغابة :5/522، ذیل تاریخ بغداد: 2/140، 2/141 میزان الاعتدال :2/492، الإصابة: 8/265،266، تهذیب التهذیب: 21/392، سبل الهدى والرشاد للصالحی الشامی: 11/ 44

عن المِسْوَر بن مَخْرَمَة أنّ رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلم قال: «فاطمة بَضْعَة منّى فمن أغضبها أغضبنی .
صحیح البخارى 4/210، (ص 710، ح 3714)، كتاب فضائل الصحابة، ب 12 ـ باب مَنَاقِبُ قَرَابَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم.

عن المسور بن مخرمة قال قال رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلم: «إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی مَا آذَاهَا .
صحیح مسلم 7/141 ح 6202) كتاب فضائل الصحابة رضى الله تعالى عنهم، ب 15 ـباب فَضَائِلِ فَاطِمَةَ بِنْتِ النَّبِیِّ عَلَیْهَا الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ .

و از قطعیات تاریخ است كه حضرت زهرا سلام الله علیها تا آخر عمر از دست خلیفه و دار و دسته‌اش غضبناك بود و هر گز از  آن‌ها راضی نشد .

محمد بن اسماعیل بخاری می‌نویسد :

فغضبت فاطمة بنت رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلم فهجرت ابا بكر فلم تزل مهاجرته حتى توفیت.
صحیح البخارى: 4/42، ش 2862.

بنا بر نقل ابن قتیبه دینوری ، وقتی ابوبكر و عمر به ملاقات حضرت زهرا آمدند ، حضرت زهرا به آن‌ها گفت كه آن دو را تا آخر عمر پس از هر نمازش نفرین خواهد كرد

واللّه لأدعونّ اللّه علیك فی كلّ صلاة أصلّیها

الإمامة والسیاسة، تحقیق الشیری ج 1، ص 31.

اما از دیدگاه روایات شیعه ، این كه قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها ، عمر بن الخطاب است ، قطعی است . ما فقط به نقل یك روایت اكتفا می‌كنیم :

وكان سبب وفاتها : أن قنفذا مولى عمر لكزها بنعل السیف بأمره ، فأسقطت محسنا ومرضت من ذلك مرضا شدیدا ، ولم تدع أحدا ممن آذاها یدخل علیها

سبب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها این بوده است كه قنفذ غلام عمر به دستور او ، آن حضرت را با غلاف شمشیرش زد . و این سبب شد كه محسن سقط شود و حضرت زهرا شدیدا مریض شوند . در مدتی كه مریض بودند ، به هیچ یك از آنانی را كه او را اذیت كرده بودند ، اجازۀ ملاقات نداد .
دلائل الإمامة ج 2 ، عنه بحار الأنوار : 8 / 230 - 232 ( ط الكمپانی ) ، 30 / 290 - 295 . 2 . مثالب النواصب : 371 - 374 ، 418 - 419 . 3 . الصراط المستقیم : 3 / 25 . 4 . مطارح النظر فی شرح الباب الحادی عشر : 109 .

برخی از اسناد این شهادت:

سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج 15 - ص 578 ( مؤسسة الرسالة ( أن عمر رفس فاطمة حتى أسقطت محسنا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

میزان الاعتدال - الذهبی - ج 1 - ص 139 ( دار المعرفة ) ان عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی (ع) - ابن الدمشقی - ج 2 - پاورقى ص 121 (|مجمع إحیاء الثقافة الإسلامیة(

روى ابن أبی دارم المحدث أن عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الملل والنحل - الشهرستانی - ج 1 - ص 57 ( دار المعرفة ) ان عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتى القت الجنین من بطنها

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الوافی بالوفیات - الصفدی - ج 6 - ص 15 (دار إحیاء التراث العربی ( قال إن عمر ضرب بطن فاطمة یولبیعة حتى ألقت المحسن من بطنها

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

لسان المیزان - ابن حجر - ج 1 - ص 268 ( مؤسسة الأعلمی للمطبوعات ) ان عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن

جوینی و فرائد السمطین

ابراهیم بن محمد بن الموید معروف به جوینی از مشایخ ذهبی است. ذهبی در حق استادش جوینی چنین می گوید: امام، محدث یگانه، فخرالاسلام، صدرالدین .

جوینی در كتاب ( فرائد السمطین ) به طور مستند از ابن عباس نقل می كند كه او گفته است: روزی پیامبر اكرم نشسته بودند. حسین بن علی بر او وارد شد، دیدگان پیامبر تا به حسن افتاد اشك آلود شد.
سپس حسین بن علی وارد شد و حضرت  دوباره گریستند. در پی آن دو، فاطمه و علی بر پیامبر وارد شدند. اشك پیامبر با دیدن آن دو نیز جاری شد. وقتی از پیامبر علت گریه بر فاطمه را پرسیدند، فرمودند:

( انی لما رایتها ذكرت ما یصنع بها بعدی كأنی بها و قد دخل الدل بیتها و انتهكت حرمتها و غصب حقها و منعت ارثها و كسر جنبها و اسقطت جنینها، و هی تنادی یا محمداه فلا تجاب و تستغیث فلا تستغاث ) *فرائد السمطین ج2 ص35- موسسه المحمودی بیروت*

اگر اینها نبود ؟ یا اینها موجب شهادت نبود ؟

پس چرا : همانطور كه بخارى ومسلم مى‏گویند : فاطمه ( س ) تا آخر عمر از ابوبكر قهر بود ؟ « فغضبت فاطمة بنت رسول اللَّه ( ص ) فهجرت ابابكر فلم تزل مهاجرته حتى توفّیت » . صحیح بخارى ، ج 2 ، ص 504 ، كتاب الخمس ، باب 837 ، ح‏1265 . « فوجدت فاطمة على ابى بكر فى ذلك فهجرته فلم تكلّمه حتّى‏ توفّیت . » همان ، ج 3 ، ص 252 ، كتاب المغازى ، ب 155 غزوه خیبر ، حدیث 704 . و صحیح مسلم ، ج 4 ، ص 30 ، كتاب الجهاد و السیر ، باب 15 ، ح 52 . ‏ چرا در بخارى آمده است : فاطمه ( س ) پنهان بخاك سپرده شد ؟ « فلمّا توفّیت دفنها زوجها علىٌّ لیلاً ولم یؤذن بها أبابكر وصلّى‏ علیها . » همان . ‏ چرا چنانكه بخارى نقل كرده : نیمه شب دفن گردید ؟ همان . ‏

چرا قبر تنها یادگار پیامبر ( ص ) هنوز مخفى است ؟ چرا پس از گذشت سالها از این ماجرا بخارى و مسلم آورده‏اند : على ( ع ) ابوبكر و عمر را كاذب ، آثم ، غادر و خائن مى‏دانست ؟ قال عمر لعلى وعباس : « فرأیتماه ( ابابكر ) كاذباً آثماً غادراً خائناً . . . فرأیتمانی كاذباً آثماً غادراً خائناً . . . » صحیح مسلم ، ج 4 ، ص 28 ، كتاب الجهاد و السیر ، باب 15 حكم الفئ ، حدیث 49 . ‏ شاید اگر پس از آنچه بر فاطمه ( س ) گذشت على ( ع ) بپامى‏خاست و با ضاربین و قاتلین فاطمه ( س ) درگیر مى‏شد . امروز تحریف گران تاریخ مى‏گفتند على براى گرفتن حكومت به نبرد پرداخت و در زد و خوردها و درگیریها فاطمه كشته شد و على ( ع ) قاتل فاطمه است . دیگر پاسخ سؤالات فوق چنین روشن نبود.

برگرفته از  وب سایت گفت و گوی آرام میان شیعه و سنی





  

طبقه بندی: چهارده معصوم - حضرت فاطمه « س » - زندگی نامه، 
ارسال شده توسط مدیر
لینک باکس